Köpvillkor

Allmänt

Charlies bedriver försäljning av ridsportprodukter genom vår butik i Jönköping och i vår webbshop, Charlies.nu.

Charlies Häst AB
Org.nr: 556503-3585

Bangårdsgatan 23
553 03 Jönköping

Tel: 036-711914

Priser, kampanjer, erbjudanden och rabattkoder

Samtliga priser som visas hos Charlies är i Svenska kronor och inklusive moms. Momssatsen kan variera på olika varuslag enligt gällande svensk lag (25 % standard).

Alla kampanjer i vår webbshop gäller just bara i vår webbshop. Gäller en kampanj även i butiken så redovisas det tydligt i webbshopen. När en rabatt anges utgår den från ordinarie priset på varan. Rabatter och koder gäller endast på ordinarie priser och dessa går inte att kombinera. Om en vara finns på rea och vi samtidigt har en kampanj är det alltid det pris som blir bäst för kunden som gäller. Vi förbehåller oss rätten att inte leverera till utsatt pris om tryckfel/stavfel alternativt felaktigt pris angivits. Om så är fallet kommer kunden att kontaktas och informeras. 

Betalningsalternativ

Hos oss kan du betala med kort eller via Klarna. Vid Klarnabetalning överlämnas ansvaret för betalningen till Klarna. Det innebär att eventuella förseningsavgifter, ränta, eller uppskjutning av betalning etc. administreras av Klarna.

Frakt och Expedition

Du kan välja att hämta dina varor i vår butik i Jönköping eller att de skickas via DHL och hämtas på ett DHL Service Point. 

Hämta i butik

Frakten är gratis vid hämtning i butik. Om varan finns i lager skickas en avisering oftast samma dag och varan är då redo att hämtas.

DHL

Vid frakt med DHL är normalkostnaden 59 kr, fri frakt över 1000 kr. Vid köp av sadel som skall skickas är kostnaden 200 kr. Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar. Avisering sker via sms när ert paket nått fram till ombudet. Via aviseringen får ni ett sändningsnummer som skall uppges när paketet hämtas ut. Glöm ej ta med er legitimation. 

Om ert paket inte hämtas upp hos ombudet skickas påminnelse 1 efter 6 dagar, och påminnelse nr 2 efter 10 dagar. Efter 14 dagar går paketet i retur till Charlies om det ej blivit uthämtat. Ni som kund står då för fraktkostnaden tur och retur samt den extra hanteringskostnader som uppstår då paketet förblir outlöst. Kostnaden är för närvarande 400 kr.

Öppet köp och returer

Hos Charlies har du alltid 14 dagars öppet köp, med undantag för december månad då öppet köp är förlängt till och med 10:e januari. Returen ska vara oss tillhanda senast samma dag som returrätten går ut. Öppet köp beräknas från det datumet som paketet skickades från Charlies, datumet som står på följesedeln.

Vid retur följs instruktionerna som följer med i ert paket.

- Kunden står själv för returkostnaden som är 59 kr (200 kr vid retur av sadel).
- Innan varorna skickas i retur skall Charlies alltid kontaktas via mail, webshop@charlies.nu.
- I ditt paket finns en retursedel som sätts på det paket som skall returneras. Viktigt är att just den retursedeln används eftersom varan då är försäkrad.
- Returen ska ske på samma DHL Servicepoint som det hämtades.
- Tänk på att varan skall vara i originalskick, i originalförpackning samt att alla lappar sitter kvar på varan, om returen ska godkännas. 
- Reklamation

Skulle ert paket ha synliga skador vid leverans, skall reklamation göras direkt hos ombudet (DHL Service Point), innan ni tar emot ert paket. 

Upptäcker ni en skada på varan trots att paketet inte haft några yttre synliga skador, kontaktas Charlies omgående via e-post (reklamation@charlies.nu). Beskriv vad som är fel samt bifoga ett foto på varan. Vid retur står Charlies för returkostnaden och fraktkostnaden för den nya varan. För att en reklamation skall godkännas skall varan vara rengjord, t ex ska täcken vara tvättade.

Vid reklamation följer Charlies Häst AB alltid konsumentköplagen samt Allmänna reklamationsnämndens beslut. 

Personuppgifter & Cookies

För att handla på Charlies webbutik måste du ha fyllt 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Vi tar in uppgifter såsom adress och telefonnummer. Vi samlar in och lagrar personuppgifter för att:

- Våra kunder ska kunna följa upp och hantera sina köp hos oss
- Vi ska kunna hantera beställningar
- Vi ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser
- Vi ska kunna hantera kundserviceärenden
- Vi ska kunna utveckla och förbättra våra erbjudanden

Vår policy är att lagra personuppgifter i 36 månader. Våra kunder kan när som helst begära att få sina uppgifter raderade och/eller få ett utdrag som visar vilka uppgifter vi har lagrade. Du kan enkel via din profilsida klicka i att du vill få ut alla uppgifter eller bli raderad. Du får uppgifterna via e-post. 

Cookies kan sparas på din dator om du godkänner dem. Dessa finns till för att förbättra din upplevelse av hemsidan. Charlies använder ej cookies för att spara personinformation om dig, 

Allmänna tävlingsvillkor för tävlingar på Instagram

Genom att delta i tävlingen godkänner du dessa tävlingsvillkor. 
- Tävlingen är inte sponsrad, stödd, eller administrerad av eller knuten till Instagram.
- Tävlingen organiseras av Charlies
- Din profil ska vara skapad i enighet med Instagrams policys och fejkprofiler får ej delta i tävlingarna. 
- Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Instagram.
- Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
- Vinsten kan ej bytas till andra produkter eller kontanter.

Logga in